The best follower!

Tuesday, June 28, 2011

Indahnya Perjalanan Isra’ Mikraj 29 Jun 2011


Salam dan hai readers,


Azu baru sedia maklum yang Isra’ Mikraj jatuh pada esok hari 29 Jun 2011. Mungkin sesetengah negeri akan bercuti. Itu pun dapat info dari kenalan di laman twitter. Ingat kecik-kecik dulu mak yang selalu ingatkan. Tapi sekarang..mak suruh Azu ingat sendiri. Maklumla mak kata Azu dah besar.hehe~mmg dh besar pon..Boleh rujuk kalendar Islam 2011 KALENDAR ISLAM 2011

Kalau dulu, ustazah selalu cerita tentang keindahan perjalanan Isra’ Mikraj tapi sekarang kadangkala Azu terlupa peristiwa tu. Bagi mengelakkan dari terlupa dan dek kerana sangat suka untuk berkongsi cerita, jom kita baca perjalanan indah nabi kita, Rasulallah S.A.W.

Peristiwa Israa dan Mi’raj adalah dua bahagian perjalanan ajaib Nabi Muhammad S.A.W yang mengambil satu malam dari Makka ke Yerusalem dan kemudian naik ke langit.

Israa adalah perkataan Arab yang merujuk kepada perjalanan malam Nabi Muhammad  S.A.W yang ajaib dari Makka ke Yerusalem - khususnya, di tapak Masjid al-Aqsa di Jerusalem - seperti yang disebut dalam Surah Al-Israa, Al-Quran.

Ia dipercayai telah diikuti oleh Mi'raj, naiknya Rasulallah S.A.W ke syurga. Menurut sesetengah ulama Hadis perjalanan ini dipercayai telah berlaku hanya lebih setahun sebelum Nabi Muhammad berhijrah ke dari Makka ke Madinah, pada 27 Rejab.

Umat Islam merayakan malam ini dengan melakukan solat sunat dan banyak negara-negara Islam seperti si bandar-bandar turut diterangi dengan lampu lilin dan elektrik.

 Ini adalah merujuk kepada peristiwa yang dikenali sebagai Mi'raj (naik ke langit) dan Isra '(Perjalanan Malam). Menurut kebanyakan tradisi - dan terutama yang sahih - peristiwa ini berlaku satu tahun sebelum Hijrah. Laporan terperinci mengenainya terdapat dalam karya-karya dan Hadis Sirah dan telah diriwayatkan daripada 25 sahabat. Laporan paling lengkap terdiri dari Anas ibn Malik, Malik ibn Sa'sa'ah, Abu Zar al-Ghifari dan Abu Hurairah. Sesetengah maklumat lain telah disampaikan oleh 'Umar,' Ali, 'Abd Allah bin Mas'ud,' Abd Allah ibn Abbas, Abu Said al-Khudri, Hudhayfah ibn al-Yaman, dan 'Aisyah di kalangan sahabat lain Nabi.

Satu perkara yang besar dikaitkan dengan peristiwa israk dan mikraj ini adalah satu perintah ibadah Solat. Allah menghadiahkan solat 5 waktu kepada kita iaitu tanda sayang dan cintaNya pada kita.

Allah memerintahkan kita solat 5 waktu untuk kita mengadapNya memohon terus kepadaNya. Maksud solat itu sendiri adalah doa. Allah berpesan kepada hamba-hambaNya dan mintalah kepadaNya nescaya doa akan dimakbulkan. Solat lah antara satu cara untuk kita memohon kepada Allah.


Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Ia juga memperlihatkan kejadian aneh penuh pengajaran yang berguna buat kita semua untuk lebih mengingatiNya.



Itulah serba sedikit info yang dapat Azu kongsikan bersama. Semoga kita semua mendapat manfaat darinya.

Share n Luv from Azu!

Sumber: IslamCity/ muis.gov

4 comments:

zie_ira said...

wuu,, ira pon x teringat isra' mikraj ni,,tenx 4 de nice entry,,:)

azu said...

k.zura pn bru ingat balik..kalo xlupe..huh

Ir. Jamal said...

Subhanallah..syukran atas perkongsiannya

azu said...

alhamdulillah.tq jamal coz sudi singgah2:)

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je