The best follower!

Friday, June 24, 2011

Cegah Bayi yang Suka Menggigit!

Salam dan hai readers,


Azu tertanya-tanya kenapalah budak Aijaz ni suka menggigit, tak kira apa brg mainan dia, meja, kusi, sofa dan ape-ape sajalah berkaitan dengan ummie yang punya! Sampai tangan Azu ni merah merasa gigitan 'manja' si Aijaz. Nak tunjuk gambar tangan merah kene gigit, tapi tak sempat snap lah pasal merah tu macam tak nampak pulak sebab sama kaler dengan tangan..hehe

Bagi ibu-ibu yg brestfeeding (BF) tidak perlu menghentikan penyusuan sekiranya bayi tumbuh gigi kerana sesetengah bayi tidak pernah menggigit, tetapi menggigit adalah kelakuan yang kebanyakan bayi tidak cuba, biasanya apabila tumbuh gigi. Yakinlah bahawa menggigit boleh dihentikan dengan sedikit ketekunan di pihak ibu. Menggigit, kerana sebahagian besar ibu-ibu, adalah isu sementara yang hanya berlangsung selama beberapa hari untuk beberapa minggu. 


Manakala bagi bayi yang minum Formula Milk (FM), lain pulak ceritanya, ada satu kes nak cerita dimana semua grill-grill rumah seorang ibu tu yang warna putih bersih telah digigit dengan rakusnya oleh seorang bayi menggunakan 4 batang gigi barunya..nama budak kecik tu Aijaz la. sapa lagi kan??

Kita semua sedia maklum bahawa semua bayi adalah berbeza, maka si ibu digalakkan untuk mencuba beberapa perkara yang berbeza sebelum anda mencari sesuatu yang berkesan untuk si kecil anda. Cuba semua alternatif yang ada bergantung kepada usia, sifat bayi anda dan personaliti.

Ramai ibu-ibu telah berjaya melalui peringkat ini dan menikmati manfaat indahnya manfaat penyusuan  untuk beberapa minggu, bulan, dan bertahun-tahun kemudian. 
Jom, kita tengok apa cara-caranya nak mencegah dari kena gigit dengan si kecil.

    Menggigit pada akhir sesi penyusuan: 
Bayi menggigit sering berlaku pada akhir sesi menyusu apabila bayi semakin bosan dan tidak lagi lapar. Jika anda mula mengalami masalah ini, perhatikan tanda-tanda kebosanan, alih bayi anda dari payudara sebelum mula menggigit. Juga, perhatikan ketegangan di rahang bayi sebelum dia mula menggigit ke bawah. Dia juga boleh menarik lidahnya kembali dari kedudukan biasa iaitu ia lebih tinggi dari gusi gigi / rendah.

    Apabila bayi tumbuh gigi
Bayi menggigit adalah disebabkan tumbuh gigi. Jika bayi seolah-olah tumbuh gigi kadangkala bukannya mahu minum susu, tawaran hebat baginya untuk menggigit apa saja terutamanya sesuatu yang sejuk seperti teether ~tapi bukannya payudara anda). Jika bayi cuba untuk menggigit." Apabila anda perlu lakukan adalah, beritahu dia, "Ini bukan untuk digigit." Berlembutlah dengannya semasa BF. Lama-lama pasti si bayi akan faham.

    Menggigit pada awal sesi BF
Jika bayi menggigit pada awal sesi BF, pasti membuatkan mulut bayi terbuka luas apabila menghisap. Jika bayi anda tumbuh gigi dan suka menggigit pada awal sesi BF, cuba beri ada suatu mainan tumbuh gigi atau 'teether'. Puji bayi apabila dia BF dengan betul, tanpa menggigit.

    Bayi terganggu
Apabila bayi terganggu, ibu-ibu tidak tidak digalakkan untuk BF si bayi. Jika bayi mengelak, memusing, atau menolak anda dengan tangannya, dia tidak mungkin lapar atau berminat untuk BF. Cuba berbaring bersamanya di dalam bilik yang tenang, berjalan atau dibuai. 

    Menggigit untuk perhatian:
Fokus perhatian pada bayi anda semasa menyusu, jika anda mempunyai masalah dengan bayi yang suka menggigit. Sesetengah bayi lebih tua ~ bukan orang tua tau, tapi bayi yang setahun ke atas~akan menggigit untuk mendapatkan perhatian. Memberi perhatian juga akan membantu anda untuk menyedari apabila bayi akan lebih kurang menggigit.

Akhir sekali, bukanlah yang terakhir sebenarnya, kalau ada waktu dan ruang Azu akan share bersama ibu-ibu tak lupa jugak bapa sebagai info di masa akan datang. okeh. Akhir sekali, ibu-ibu perlu bersabar memujuk dan mendorong bayi-bayi kita untuk tidak menggigit terutamanya semasa BF. Kata orang, bayi kecil senang nak pujuk, kalau budak-budak lagi panjang lah ceritanya.
 si aijaz: gigit kain lap makan pun jadilah..layanzz

Sumber:
Kellymom

3 comments:

My Bloggie ! said...

nice tips. bole bg kakak bace ;)

azu said...

thanks dik, insyaallah boleh cuba.

Anonymous said...

backlink seo value backlink service backlink watch

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je