The best follower!

Monday, June 20, 2011

Fakta Tidur yang Menyeronokkan!


Salam dan hai readers,


Selama ini Azu hanya tidur tanpa memikirkan pelbagai fakta unik tentang tidur.Mungkin anda juga?.hah, jom baca!

1.            Penyelidikan saya mendapati setiap bau baru, bahkan yang berkaitan dengan relaksasi, seperti lavender boleh membuat kita lebih berjaga-jaga ketika tidur. Pilih aroma yang boleh memberi ketenangan. Sesuatu yang amat indah jika dapat memeluk pasangan anda ketika ini.

-Pamela Dalton, PHd, pakar psikologi haruman di Monell Chemical Senses Center, Philadelphia, Pennsylvania

2. “Kami berharap untuk tidur selama lapan jam tapi itu sebenarnya tidak normal berbanding dengan penduduk global dan sejarah evolusi kita sendiri. Orang-orang tersebut akan bangun 2 atau 3 kali semalam. Hal ini adalah membimbangkan.

-Carol Worthman, PhD, ahli antropologi di Emory University di Atlanta, Georgia

3. Jika anda tidak tidur dengan baik, anda mungkin mengalami refluks asid ataupun sakit perut. Cuba angkat kepala anda dengan meletakkan blok di bawah bahagian atas tempat tidur dan tidur di sisi kiri..atau anda boleh try Gaviscon!

- Patricia Raymond, MD a Gastroenterologist Virginia Beach, Virginia

4. Jika anda suka tilam yang lebih kasar dan tebal manakala si dia suka tilam lembut, anda tak perlu berkompromi! Dapatkan dua katil single, rapatkan kedua-duanya dan pasangkan dengan lapik saiz Queen. Atau beli saja pelekat gajah supaya tidur anda lebih nyaman!:)

- Alan Hedge, PhD


5. Salah satu gangguan utama di tempat tidur adalah menarik selimut diantara satu sama lain. Aku memberitahu pasangan bahawa kamu perlu mempunyai selimut yang berasingan bagi mengelakkan anda bergaduh di kemudian hari!

- Robert Oexman, Chiropractor dan Pengarah Sleep To Live, Institute in Joplin, Missouri

6. Cahaya putih dan biru dingin yang dipancarkan oleh komputer akan menstimulasikan aktiviti otak dan membuatkan otak kita sukar untuk berfikir dengan lebih baik. Secara berperingkat, anda boleh ubah setting paparan computer anda pada saat matahari terbenam dan ia dapat mengubah warna monitor anda kepada warna yang lebih releks dan tenang!

- Colin Grey, Pelatih Pengurusan Masa di London

7. Menonton TV pada malam hari mungkin nampak santai, tapi jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata anda merupakan ‘peringatan’ isyarat bagi otak. Maka, membaca buku sebelum tidur adalah sebaik-baiknya.

- Tara Brass, MD

8. Untuk memastikan bilik anda gelap, gunakan warna yang tidak membutakan kerana sepatutnya sesebuah bilik adalah tidak menghalang cahaya. Warna yang diletakkan berhampiran dengan kaca adalah sebaik-baiknya.

- Ian Gibbs, Pengasas Bersama Shade Store, New York

9. Mandi air panas akan meningkatkan suhu kulit anda seterusnya menurunkan suhu teras anda. Lakukan hal yang sama kepada anahk-anak anda ~ Pastikan anda mandi setengah jam atau lebih sebelum tidur.

- Robert Oexman

10. Ramai orang mengambil pil untuk menghilangkan rasa sakit untuk tidur  yang mengandungi kafein dan anda tidak menyedarinya. Kafein selalu disenaraikan sebagai bahan aktif.

- Jan Engle, Professor Farmasi di Kolej Farmasi, Universiy of Illinois, Chic

11. Lampu yang berwarna biru atau hijau boleh mengurangkan pengeluaran melatonin anda yang membuatkan sulit untuk tidur. Jika anda memilih lampu malam, pilih yang warnanya ‘low blue’.

-Robert Oexman

12. Saya bukan penggemar tidur dengan dua bantal kerana ia akan menjejaskan bentuk asal tulang belakang, bahagian atas punggung dan leher dan sudah pastinya menyakitkan.

- Karen Erickson, Chiropractor, New York

Perjalanan yang Menyeronokkan & Terbaik! KLIK SINI
Peluang ke Hong Kong Disneyland. KLIK SINI
Hantar video dan kongsi bersama ahli band! KLIK SINI

Share n Luv from Azu!

Sumber:

No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je