The best follower!

Thursday, June 23, 2011

Kerlipan Bintang 2 kali oleh Pluto!

Salam dan hai readers,

Pluto dan tiga bulan yang terkenal -Charon, Nix, dan Hydra-seperti yang dilihat oleh Teleskop Angkasa Hubble. 

Baru-baru ni Azu terbaca satu artikel yang sangat menarik untuk Azu kongsi bersama. 
(PLANET DI ANGKASA)


Pada hari Khamis (dalam minggu ini) Planet kecil Pluto akan menyebabkan bintang yang cerah selama ini menjadi malap atau pudar ~atau kerdipan bintang di langit pada malam hari, dan jentera astronomi akan keluar menyemarakkan dengan merentasi Pasifik untuk mendapatkan liputan kejadian yang jarang-jarang berlaku.


Kejadian tersebut pernah berlaku sebelum ini melibatkan beberapa saintis yang menggelarkan kejadian itu sebagai bintang ghaib-apabila sesuatu objek melepasi di hadapan bintang, seperti yang dilihat dari Bumi, menyebabkan bintang malap buat sementara waktu.

Bermula pada 11:15 UT pada 23 Jun, Pluto dan bulan Charon terbesar kedua-duanya akan mengghaibkan bintang yang sangat terang. Hanya beberapa hari kemudian, bermula pada 14:18 UT pada 27 Jun, Pluto dan bulan Hydra yang kecil yang masing-masing akan melepasi di depan bintang- bintang terang yang berbeza.

"Kami tidak pernah mempunyai kedua-dua peristiwa seperti kita melihat sekarang," kata anggota pasukan Leslie Young dari Southwest Research Institute di Boulder, Colorado. "Kami mendapati dua bintang terang, lebih terang daripada kedua-dua Pluto itu sendiri-seperti yang dilihat dari Bumi- sementara Pluto hanya boleh dilihat kira-kira selepas empat hari."

Peristiwa luar biasa langit telah memaklumkan ahli-ahli astronomi yang lain akan "laporan cuaca Pluto" dan mungkin menumpahkan cahaya tersebut di suatu tempat yang masih menjadi misteri mendahului lawatan ke planet kerdil itu pada 2015 oleh kapal angkasa NASA New Horizons.

Sebagai contoh, dengan mengkaji cahaya bintang yang ditapis melalui atmosfera Pluto semasa semasa kejadian tersebut, saintis akan dapat mengambil lebih tepat ukuran saiz Pluto dan suhu dan ketumpatan atmosfera.

Pemerhati bintang Amatur di seluruh Australia dan Pasifik juga akan mengimbas keadaan langit semasa kedua-dua acara, dan berkata bahawa kedatangan data mereka adalah dialu-alukan dalam sejarah planet.

"Apa yang anda perlukan adalah sebuah teleskop 11-inci dengan keupayaan video dan beberapa cara masa tepat apabila sesuatu berlaku," kata Young.

Jom, tengok keindahan Planet Kecil yang bernama PLUTO!




Brian Handwerk
National Geographic 

Share n Luv from Azu!

No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je