The best follower!

Friday, June 3, 2011

Pelangi Baru buat Graduan Menganggur (SL1M)


Salam dan hai readers,

Azu sokong sangat usaha kerajaan memperkenalkan Skim Latihan 1Malaysia (SL1M). Itu petanda baik untuk graduan yang menganggur untuk memperbaiki kelemahan diri agar dapat 
diterima oleh pasaran.



Skim ini beri peluang besar selain kelayakan yang ada, mereka dapat pengalaman baru melalui latihan industri di syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat besar.



Memang kesian bila ramai graduan yang bagus dan layak tidak dapat peluang bekerja untuk menunjukkan prestasinya. Tambahan lagi, banyak kata-kata negatif dilemparkan pada mereka seperti memilih kerja lah, gaji tak setimpal dengan kelayakan lah. Ada gak Azu tanya kawan-kawan Azu, itu bukanlah penyebab utama.

Habis tu pasal pe?

Kebanyakan syarikat besar ambil pemohon yang 10 tahun pengalaman. Tak bagi peluang keje langsung, macamana nak dapat pengalaman kan? Syarikat  kecil pulak ade yang diterima bekerja tapi tak bayar gaji on-time, EPF tak masuk, tp gaji dia potong. Hadoii, entahla Azu pun tak tau kenapa. Sudah la kene bayar PTPTN lagi, duit sewa rumah lagi.

Cuma harapan Azu kerajaan dapat bantu sebaik-baiknya golongan macam ni. Jangan sampai jadi mcm kt Jepun ke Korea, siapa menganggur, dapat elaun beb! Kalau macamtu, semua orang taknak keje, nak menganggur je boleh dapat elaun, pembangunan merudum..apa akan jadi pada anak-anak kita di masa depan kelak?

Sama-sama kita fikirkan.

Share n Luv from Azu!

2 comments:

mama shifa said...

bagusla kan
pasni xde dah alasan lagi kpd adik2 yg dah habis belajar..
xmo duk umah makan tanggung berak canggkung lagi yer

thanks follow blog mama shifa

azu said...

mmg betul mama shifa. Harap adik2 kita berusaha lebih kuat untuk rebut pekerjaan yg lebih baik! tq kembali..:)

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je