The best follower!

Tuesday, June 21, 2011

Hebatnya Khasiat PETAI!


Salam dan hai readers,



Azu terbaca satu artikel menarik tentang PETAI untuk dikongsi bersama.

Mungkin anda tahu sedikit tentang petai, tapi setelah anda baca artikel ini..mungkin persepsi anda tentang PETAI akan berubah sama sekali!

NASIHAT DARI DOKTOR PERUBATAN UKM

Petai mengandungi 3 sumber semuladi iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan serat yang memberikan sejumlah besar tenaga dalam badan manusia. Penyelidikan telah membuktikan bahawa hanya dua hidangan petai mampu menampung tenaga yang mencukupi untuk senaman berat selama 90 minit..huhu sungguh ke, patutlah orang tua kita dulu-dulu kerja berat-berat pun boleh buat! Tidak hairanlah petai adalah kategori buah-buahan nombor satu yang terkemuka di dunia. Tetapi tenaga tersebut bukanlah satu-satunya cara petai membantu kita menjaga kesihatan. Ia juga boleh membantu mengatasi atau mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai untuk menambah diet harian kita.



Kemurungan:

Menurut survey terbaru yang dijalankan oleh MIND mendapati  orang yang mengalami kemurungan, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan petai. Ini kerana petai mengandungi tryptophan, sejenis protein yang bertukar kepada serotonin, yang diketahui menyebabkan kita tenang, mengembalikan awet muda dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS (sindrom premenstrual):

Lupakan pil - Makan petai. Vitamin B6 dalam petai mengandungi bahan untuk meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh menjejaskan mood anda.

Anemia:

Petai mempunyai zat besi yang tinggi serta boleh merangsang penghasilan haemoglobin di dalam darah dan seterusnya membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan darah:

Buah tropikal unik ini sangat tinggi kalium dalam lagi rendah garam, menjadikannya sempurna untuk menurunkan tekanan darah. Tambahan pula, US Food and Drug Administration baru sahaja membenarkan industri petai untuk membuat tuntutan rasmi mengenai  keupayaan petai untuk mengurangkan risiko tekanan darah dan strok.

Kuasa Minda:

200 pelajar di sebuah sekolah Twickenham (Middlesex) telah dibantu melalui peperiksaan mereka pada tahun ini dengan memakan petai pada waktu sarapan, rehat, dan makan tengah hari dalam usaha untuk meningkatkan daya pemikiran mereka. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa serat buah kalium dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar lebih peka.

Memahami bahawa pisang mengandungi terlalu banyak kalium kerana makan pisang... Lihat sahaja monyet, mereka benar-benar aktif, cergas, pintar dan licik juga!!

Sembelit:

Tinggi serat, makan petai dalam diet boleh membantu memulihkan tindakan usus yang normal, membantu mengatasi masalah sembelit tanpa perlu julap.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat milkshake petai, manis dengan madu. Petai bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat menstabilkan tahap gula dalam darah, manakala susu mampu melegakan semula system hidrat anda.

Pedih Hulu Hati:

Petai mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan, jadi jika anda mengalami pedih hulu hati, cuba makan petai untuk mengurangkan sakit.

Demam Pagi:

Menjadikannya sebagai snek di antara waktu makan, petai boleh membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan nyamuk:

Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan yang terlibat dengan bahagian dalam kulit petai. Ramai yang terkejut apabila percubaan tersebut berjaya mengurangkan pembengkakan dan iritasi ..

Saraf:

Petai adalah tinggi dengan vitamin B yang membantu menenangkan sistem saraf.

Berat badan Berlebihan:

Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Melihat kepada 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengelakkan keinginan makanan yang disebabkan panik, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap dua jam untuk mengekalkan kadar yang stabil.

Ulser:

Petai digunakan sebagai makanan diet terhadap gangguan usus kerana ia bersifat lembut. Ia adalah buah mentah yang hanya boleh dimakan tanpa susah terutamanya bila terdapat kes ulser yang kronik. Ia juga meneutralkan asid yang berlebihan dan mengurangkan kegatalan di lapisan perut.

Kawalan suhu:

Ramai yang melihat petai sebagai buah "ketenangan" yang boleh menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Belanda, sebagai contoh, ibu mengandung makan petai untuk memastikan bayi yang dilahirkan dengan suhu yang sesuai.

Bermusim Affecti telah Gangguan (SAD):

Petai dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi perasaan semulajadi penambah, tryptophan.

Merokok:

Petai juga boleh membantu orang yang cuba berhenti merokok .. Terdapat B6, B12 serta kalium dan magnesium yang terdapat didalamnya serta dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.


Stres:

Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam badan anda. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek yang tinggi potassium iaitu petai.

Strok:

Menurut kajian dalam "The New England Journal of Medicine" makan petai sebagai sebahagian daripada diet yang teratur dapat mengurangkan risiko kematian sebanyak 40% ".

Ketuat:

Mereka yang berminat untuk rawatan alternatif secara semulajadi mendapati sekiranya ingin menghilangkan pelbagai masalah kulit, ambil sekeping petai dan letakkan pada ketuat .. Berhati-hati memegang petai di tempatnya dengan menggunakan pita plaster!

Jadi, seperti yang anda lihat, petai memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, ia mempunyai empat kali ganda protein, dua kali karbohidrat, tiga kali fosforus, lima kali vitamin A dan zat besi, dan dua kali vitamin dan mineral lain ... Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu nilai makanan terbaik. Jadi, mungkin tiba masanya untuk perubahan frasa terkenal iaitu, "A Petai a day keeps the doctor away".

Share n Luv from Azu!

Sumber:
Forwarded by email

No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je