The best follower!

Tuesday, June 28, 2011

Kuasa Wanita 30% Berjaya Dunia Korporat



Salam dan hai readers,


Cerita ini bukannya tanda akhir zaman, tapi permulaan yang menjanjikan peluang terbaik buat wanita korporat untuk bergerak jauh ke hadapan dalam kerjaya mereka. Baru-baru ini di Kuala Lumpur, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan dasar ini~ seperti di bawah telah diluluskan oleh Kabinet.

Sektor swasta mempunyai lima tahun untuk memastikan bahawa sekurang-kurangnya 30% daripada wanita diberi peranan untuk menentukan sesuatu keputusan jawatan.

Ia adalah lanjuta daripada keputusan yang sama diperkenalkan untuk sektor awam pada tahun 2004.

Pengumuman Perdana Menteri itu disambut dengan sorakan dari orang ramai, yang sebahagian besarnya terdiri daripada wanita dari pelbagai bidang di sektor swasta. Turut hadir ialah Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Timabalan Menteri Senator Heng Seai Kie dan Setiausaha Agung, Datuk Dr Noorul Ainur Mohd Nur.

Najib berkata tempoh lima tahun adalah harapan yang munasabah supaya sektor swasta akan melihat ini sebagai langkah proaktif untuk mengukuhkan lagi struktur syarikat dan prestasi masa depan.

Beliau berkata, dasar tersebut sekurang-kurangnya 30% wanita berada dalam keputusan jawatan dalam perkhidmatan awam telah berjaya dan ia menunjukkan bahawa nisbah telah berkembang secara berterusan kepada 32.3% tahun lepas daripada 18.8% pada tahun 2004. Bilangan pelantikan wanita teratas dalam 200 syarikat tersenarai di Bursa Malaysia pada November tahun lepas hanya 7.6%. Menurut rekod Bank Negara, hanya 45 wanita atau 6% telah dilantik menjadi ahli lembaga pengarah institusi kewangan pada bulan April tahun ini.


Najib berkata bagi memastikan dasar ini dapat dilaksanakan dengan berkesan, Kementerian Kewangan dengan kerjasama Khazanah Nasional Berhad, Pengarah Korporat Alliance Malaysia dan Akademi Pengarah Malaysia akan merangka program latihan untuk menyediakan mereka yang berpotensi untuk dilantik ke Lembaga Pengarah.

Ha, apa lagi wanita-wanita korporat semua, jom ramai-ramai kita rebut peluang ini. Bulan tak datang bergolek kan?

Share n Luv from Azu!

Sumber: The Star Online






2 comments:

Unknown said...

lelaki dan wanita sekarang hampir sama level dah.....

salam singgah kenalan...follow²

azu said...

yup..dh sama hebat tp lelaki tetap pemimpin no 1 perempuan.tq sudi singgah!

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je