The best follower!

Monday, June 6, 2011

Susah ke Nak Disiplinkan Anak?


Salam dan hai readers,



Azu selalu terfikir bila agaknya Azu nak ajar anak Azu tentang disiplin. Sekarang ke, esok atau tahun depan?  Kadang-kadang bila tengok anak orang, mak ai nakalnya bukan main. Azu pun tak tahu si Aijaz nanti macamana. Jom kita baca bagaiman caranya nak disiplinkan anak-anak!

Apa itu Mendisiplinkan Anak?

Disiplin anak adalah salah satu elemen yang paling penting olehibu bapa yang berjaya, namun semakin anak membesar, orang tua tidak tahu apa yang harus dilakukan. Disiplin (atau latihan) hanya boleh ditakrifkan sebagai proses untuk membantu anak-anak belajar perilaku yang sesuai dan membuat pilihan yang baik. Selain itu, penuh kasih, disiplin berkesan membantu anak dalam melaksanakan pengendalian diri, akuntabiliti, dan saling menghormati.

Jadi bila nak bermulanya disiplin?

Bagi bayi berumur 0-2 tahun

Pada usia ini juga, bayi cenderung untuk meneroka setiap inci pandangannya. Merangkak dan menyentuh pelbagai brg kesayangan kita termasuklah pasu bunga kita, stereo, TV kita, beg duit kita. Oleh itu, tangani dengan memujuk dan memberi mainan yang lain atau katakan ‘TIDAK ‘dan alihkan ke tempat lain.
Pada tahap ini, seorang anak belum mampu memberontak dengan sengaja, kita cenderung menganggap sebagai "negatif" tapi itu hanya ekspresi dari keinginannya untuk menjelajah. Tanggung jawab utama kita  adalah memastikan keselamatan anak.

Si kecil Azu iaitu Aijaz memang suka menggigit, melemparkan makanan. Memang geram rasanya tapi si anak harus diberitahu kenapa perilaku tersebut tidak boleh diterima. Itu adalah proses belajar!

Usia 3 hingga 5

Kini tiba masanya untuk menelaskan kepada si anak apa yang anda inginkan dari mereka sebelum anda menghukum mereka kerana perilaku tertentu. Misalnya, pertama kalinya menggunakan krayon untuk menghiasi dinding ruang tamu, bincangkan dengan si anak kenapa krayon itu bahawa tidak boleh diconteng di dinding dan hanya boleh diconteng di atas kertas sahaja.

Semakin awal kita mendidiknya atau disiplin mereka bahawa sesuatu benda itu tidak boleh diusik adalah lebih baik dari kita membiarkannya membuat sesuatu yang kita tidak suka. Hal ini kerana si anak belajar memahami bawa bila ditegur TIDAK, pasti si anak tak berani nak buat manakala akan berlaku jika sebaliknya.

Jangan lupa untuk menghargai perilaku yang baik dari anak-anak kita. Contohnya, ibu bangga dengan kamu kerana boleh berkongsi mainan dengan rakan-rakan kamu atau Good job! Si anak akan teruja untuk melakukan perilaku itu semula!

Tetapkan disiplin tengok tv dengan si anak supaya dia faham bahawa waktu tertentu saja si anak boleh menonton TV, dan bukannya setiap masa!

Sangat penting untuk memberitahu si anak hal yang tepat untuk lakukan adalah, tidak hanya untuk mengatakan apa hal yang salah. Sebagai contoh, daripada berkata "Jangan melompat di sofa," cuba atau  "Sila duduk di perabot dan meletakkan kaki kamu di atas lantai."

Usia 6 hingga 8

Konsisten sangat penting. Tepati  setiap janji disiplin atau anda berisiko merosakkan arahan anda.  Anak-anak harus percaya bahawa anda maksudkan apa yang anda katakan. Ini bukan untuk mengatakan anda tidak boleh memberi peluang kedua atau membenarkan kelonggaran tertentu kesalahan, tetapi untuk sebahagian besar, anda harus bertindak berdasarkan apa yang anda katakan.

Elakkan kemarahan yang berlanjutan pada si anak kerana mereka kana rasa tersisih, kehilangan untuk berkongsi kesedihan dengan anda. Hukuman yang diberi bukanlah terletak pada hukuman fizikal yang boleh menyakitkan dia tapi hukuman denda itu lebih baik supaya si anak lebih bermotivasi!

Usia 9 hingga 12

Kadang-kadang  kita ingin menyelamatkan(cover) anak-anak dari kesalahan, tetapi dalam jangka panjang anak-anak  akan kerap melakukan kesalahan kerana ibu bapanya sentiasa menyokongnya! Anak-anak melihat perilaku yang tidak benar adalah bererti dan mungkin tidak akan membuat kesalahan-kesalahan lagi. Namun, si anak  tidak akan belajar dari keadaan sekeliling, membuat kesalahan anda sendiri untuk membantu mengubah perilaku.



Usia 13 ke atas

Sekarang kita  sudah meletakkan dasar disiplin. Si anak tahu apa yang diharapkan dengan apa yang kita maksudkan tentang hukuman untuk perilaku buruk.  Disiplin sama pentingnya untuk remaja kerana si anak 4-tahun yang memerlukan anda untuk menetapkan tidur dan menegakkannya, si anak remaja anda perlukannya juga!

Membuat peraturan tentang kerja rumah, kunjungan oleh teman-teman, jam malam, perlu dibincangkannya terlebih dahulu dengan anak-anak remaja anda sehingga tidak akan ada salah faham. Remaja anda mungkin akan mengeluh dari masa ke masa, tetapi juga akan menyedari bahawa anda berada dalam kawalan. Percaya atau tidak, remaja masih menginginkan dan memerlukan anda untuk menetapkan batas dan menegakkan ketertiban dalam kehidupan mereka, bahkan apabila anda memberi mereka kebebasan dan tanggung jawab yang lebih besar.

Remaja seperti mereka memerlukan sokongan positif dari ibu bapa!

Share n Luv from Azu!

Sumber:

No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je