The best follower!

Monday, August 8, 2011

Oh Universiti..Jangan Buang Masa!



Salam dan hai readers,


Bayangkanlah, 13 tahun pelajar-pelajar di Malaysia mempelajari Bahasa Inggeris bermula dari pra-sekolah sehingga sekolah Menengah Tingkatan 6 atau Pusat Matrikulasi. Namun ada pelajar-pelajar yang masih dibimbing untuk mempelajari Bahasa Inggeris di Universiti..!




Naib Canselor Universiti Kebangsan Malaysia (UKM), Prof Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin berkata universiti tidak boleh membuang masa untuk melatih semula pelajar belajar bahasa Inggeris ke tahap yang boleh diterima. "Sistem Pendidikan kita mesti memastikan bahawa pelaja-pelajar pada penghujung 13 tahun, perlu bersedia sepenuhnya dengan pendidikan universiti yang setanding dengan pemahaman bahasa," katanya semalam.



Beliau berkata Bahasa Inggeris tidak perlu dibandingkan dengan bahasa kebangsaan. "Kami tidak membezakannya antara satu sama lain yang lain. Kedua-dua Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia adalah penting, khususnya bahasa kebangsaan sebagai alat perpaduan."Menggalakkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa akademik memerlukan strategi yang memberikan nilai akademik. Ia tidak melalui pengabaian bahasa Inggeris, "kata Dr Sharifah. Beliau menambah bahawa Kementerian Pelajaran perlu melihat contoh-contoh negara-negara lain di mana pelajar sama-sama cemerlang dalam bahasa Inggeris dan bahasa ibunda mereka.

Kesatuan Kebangsaan Profesion Perguruan Presiden,  En Hashim Adnan berkata adalah tidak adil untuk menyalahkan guru-guru kerana kelemahan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Beliau menegaskan bahawa terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada kekurangan pelajar mahir dalam Bahasa Inggeris. 

"Pelajar di sekolah hanya belajar bahasa Inggeris selama 45 minit sehari, tidak seperti lebih 20 tahun yang lalu, apabila pelajar pergi ke sekolah Inggeris dan belajar semua mata pelajaran dalam bahasa Inggeris, kecuali Bahasa Malaysia. "Jadi, ia adalah sukar untuk mengharapkan standard hari ini iaitu Bahasa Inggeris menjadi lebih baik seperti orang-orang terdahulu," kata Hashim. Beliau menambah bahawa pelajar perlu menambah kelas Bahasa Inggeris, tetapi langkah ini tidak perlu membebankan guru-guru. "Guru-guru akan lebih dibebankan jika bilangan tempoh Bahasa Inggeris ditambah," katanya.


Beliau mencadangkan bahawa lebih daripada seorang guru ditugaskan untuk mengajar bahasa Inggeris bagi setiap kelas supaya guru-guru tidak akan merasa dibebani apabila bilangan tempoh Bahasa Inggeris ditambah.

Semoga insan yang bernama guru tidak bosan mengajar anak-anak kita Bahasa Inggeris sama penting seperti Bahasa Melayu supaya mereka lebih bersedia dengan dunia baru di Universiti! 

Share and Luv from Azu!

2 comments:

tipskerjaya said...

isu pembelajaran bahasa inggeris ni memang dah lama dan masih lagi menemui satu cara terbaik

azu said...

betul TK..peranan Kem Pelajaran sgt ptg galakkan mahir B.Inggeris d klgn pelajar.

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je