The best follower!

Tuesday, August 2, 2011

5 Fakta Mengejutkan Jantung Anda Tidak Sihat!


Salam dan hai readers,

Memang sukar kan? Ini adalah kajian penyelidik bertahun-tahun lamanya berdasarkan tanda-tanda dan gejala-gejala yang membawa kepada serangan penyakit jantung. ."Jantung, bersama-sama dengan arteri yang mengepam darah, adalah salah satu otot besar, dan apabila ia mula gagal mengepam, pelbagai tanda akan ditemui di lain-lain bahagian badan," kata pakar kardiologi Jonathan Goldstein Pusat Perubatan St Michael di Newark, NewJersey. 

Berikut adalah lima tanda yang mengejutkan bahawa jantung anda tidak sihat dan perlu dibuat pemeriksaan. Mana-mana yang mempunyai tanda-tanda ini - dan terutamanya dua atau lebih bersama-sama – perlu segera berjumpa doktor, kata Goldstein. 



1. 
Sakit leher 

Berasa seperti anda otot ditarik-tarik di bahagian leher anda? 
Berfikir semula, lebih-lebih lagi jika ia tidak hilang. Simptom serangan jantung, sesetengah pesakit masih perasan bahawa leher mereka cedera dan berasa lenguh, gejala mereka disebabkan tarikan otot yang kuat dan berterusan. Sesetengah pesakit  menjangkakan kesakitan yang lebih kuat dan kebas di dada, bahu, dan lengan. Wanita khususnya kurang mengalami sakit jantung dengan cara itu, dan lebih kepada rasa tusukan sakit dan akan mengalami ketidakselesaan di sepanjang bahu dan ke bawah leher, kata Margie Latrella, kata seorang jururawat di Pusat Kardiologi Wanita di New Jersey dan pengarang bersama-Charge: Panduan Wanita Jantung satu Sihat (Telinga Dog, 2009). Kesakitan juga mungkin merebak sebelah kiri badan, ke bahu kiri dan lengan. 

Mengapa ia berlaku: 
Saraf dari tisu hati yang rosak menghantar isyarat sakit dan saraf tunjang kepada saraf yang melanjutkan ke leher dan bahu. 

Apa yang membezakan: 
Sakit merasakan seperti muncul dalam satu barisan, dan bukannya terletak di satu tempat yang sangat khusus. 
Dan sakit itu tidak akan hilang dengan ais, haba, atau urut otot. 


2. 
Masalah seksual 


Mempunyai masalah untuk mencapai atau mengekalkan ereksi adalah perkara biasa di kalangan lelaki yang mempunyai penyakit arteri koronari. 
Satu kaji selidik orang-orang Eropah yang dirawat untuk penyakit kardiovaskular mendapati bahawa dua daripada tiga telah mengalami masalah mati pucuk selama beberapa bulan atau tahun sebelum mereka didiagnosis dengan masalah jantung. Kajian terbaru tentang hubungan antara ED dan penyakit kardiovaskular telah begitu meyakinkan bahawa doktor kini menganggap standard penjagaan untuk melakukan sepenuhnya ujian kardiovaskular apabila seorang lelaki datang mengadu-ED, menurut pakar kardiologi Goldstein berkata. "Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat bukti yang cukup jelas bahawa terdapat risiko yang ketara meningkat serangan jantung dan kematian di kalangan pesakit yang mempunyai disfungsi erektil," kata Goldstein. 

Mengapa ia berlaku: 
Sama seperti arteri di seluruh jantung yang sempit dan keras, sehingga boleh gagal membekalkan banyak darah ke zakar. 
Dan kerana mereka arteri lebih kecil, mereka cenderung untuk menunjukkan kerosakan lebih awal iaitu  3-4 tahun sebelum penyakit yang lain akan dikesan. 

Apa yang membezakan: 
Jika anda atau pasangan anda mempunyai masalah mendapatkan atau mengekalkan ereksi, itu alasan yang cukup untuk berjumpa dengan doktor anda untuk menyiasat penyakit jantung sebagai penyebab dasar. "Hari ini, mana-mana pesakit yang datang dengan ED dianggap sebagai pesakit kardiovaskular sehingga dibuktikan sebaliknya," kata Goldstein. 

 
3. 
Pening, rasa hendak pitam atau sesak nafas 

Lebih 40 peratus daripada wanita dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Edaran: Jurnal Persatuan Jantung Amerika, dilaporkan sesak nafas sehari sebelum serangan jantung. 
Anda mungkin berasa seperti tidak boleh bernafas, atau anda mungkin berasa pening atau pengsan, seperti yang anda lakukan bila anda di  ketinggian yang tinggi. Jika anda tidak boleh menarik nafas anda ketika berjalan di tingkat atas, memvakum, merumput taman, atau melakukan aktiviti-aktiviti lain yang sebelum ini anda boleh, ini adalah satu sebab untuk berjaga-jaga. 

Mengapa ia berlaku: 
 Darah yang tidak mencukupi melalui arteri untuk membawa oksigen ke jantung. 
Sakit jantung otot angina juga boleh sukar untuk menarik nafas panjang. Penyakit arteri koronari (CAD), di mana plak membina dan menyekat arteri yang menyalur darah ke jantung, mencegah jantung daripada mendapat oksigen yang mencukupi.Sesak nafas tiba-tiba akan berlaku sekiranya tidak mampu untuk mengambil nafas panjang sering tanda pertama angina, jenis kesakitan otot jantung. 

Apa yang membezakan: 
Jika sesak nafas adalah disebabkan oleh penyakit paru-paru, biasanya datang secara beransur-ansur sebagai tisu paru-paru rosak oleh merokok atau faktor-faktor alam sekitar. 
Jika jantung atau penyakit kardiovaskular adalah penyebabnya, sesak nafas boleh datang secara tiba-tiba dengan melakukan senaman dan akan hilang apabila anda berehat. 


4. 
Senak, mual, atau pedih hulu hati 


Walaupun kebanyakan daripada kita menjangkakan kesakitan dari apa-apa syarat yang berkaitan dengan jantung berlaku di dalam dada, ia sebenarnya boleh berlaku di dalam abdomen . Sesetengah orang, khususnya wanita, mengalami kesakitan seperti pedih ulu hati atau rasa lebih kenyang dan tercekik. 
Pertarungan senak perut yang teruk dan loya boleh menjadi tanda awal serangan jantung, atau infarction, terutamanya di kalangan wanita. Dalam satu kajian, wanita lebih daripada dua kali ganda berkemungkinan sebagai lelaki mengalami muntah-muntah, loya, dan senak untuk beberapa bulan yang membawa kepada serangan jantung. 

Mengapa ia berlaku: 
Lemak dalam arteri yang tersumbat boleh mengurangkan atau memotong bekalan darah ke jantung, menyebabkan apa yang berasa seperti kesesakan, memerah, atau kesakitan yang - paling biasanya di dada tetapi kadang-kadang di dalam abdomen. 
Bergantung kepada yang sebahagian jantung anda terjejas, ia menghantar isyarat sakit yang lebih rendah ke dalam badan. Loya dan ringan serta sakit kepala juga boleh menjadi tanda-tanda bahawa serangan jantung dalam kemajuan, jadi hubungi doktor anda dengan segera jika perasaan itu berterusan. 

Apa yang membezakan: 
Seperti semua jenis angina, sakit perut yang dikaitkan dengan masalah jantung mungkin bertambah buruk dengan melakukan senaman dan mendapatkan yang lebih baik dengan yang lain. 
Selain itu, anda mungkin mengalami kesakitan berulang-ulang, dan bukannya satu episod yang berpanjangan seperti yang anda lakukan dengan senak biasa atau keracunan makanan. 

   
5. 
Rahang dan sakit telinga 


Sakit rahang yang berterusan merupakan salah satu dari gejala-gejala misteri  yang boleh menjadi penyebabnya tetapi kadang-kadang boleh menjadi petunjuk untuk penyakit arteri koronari (CAD) dan serangan jantung akan berlaku. 
Kesakitan mungkin bergerak bersama-sama rahang sepanjang jalan ke telinga, dan ia sukar untuk menentukan dari mana ia datang, kata kardiovaskular jururawat Margie Latrella. Ini adalah simptom yang mula diberi tumpuan, kerana ramai pesakit yang ditinjau selepas serangan jantung laporan bahawa ini adalah salah satu simptom hanya mereka melihat dalam hari dan minggu yang membawa kepada serangan. 

Mengapa ia berlaku: 
Tisu jantung rosak menghantar isyarat sakit dan saraf tunjang kepadasaraf yang dipancarkan dari vertebra serviks sepanjang rahang dan telinga. 

Apa yang membezakan: 
Tidak seperti sakit rahang yang disebabkan oleh gangguan temporomandibular bersama (TMJ), sakit gigi, atau jangkitan telinga, sakit tidak merasa seperti dalam satu tempat terpencil tetapi seperti ia terpancar keluar dalam satu barisan. Kesakitan mungkin melanjutkan turun ke bahu dan lengan - terutamanya pada sebelah kiri, dan rawatan seperti urut, ais, dan haba tidak menjejaskan. 



Memang tak disangka Wanita sangat berpotensi untuk terkena penyakit jantung. Berhati-hatilah kawan dan selalu bersenam ye!
Share and Luv From Azu!

1 comment:

Kak Amy said...

Info yang sangat menarik , thanks sharing ye..

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je