The best follower!

Tuesday, July 5, 2011

Festival Bunga Api 4 Julai di Amerika Syarikat


Salam dan hai readers,

Membaca sejarah kadangkala buat kita bosan, tapi selalunya menarik hati terutamanya bila menonton National Geography di TV. Sejarah, perkembangan bunga api semasa 4 Julai. Jom2 baca!


Tanggal 4 Julai, peluang besar untuk menikmati percikan bunga api dimana 4 Julai menandakan musim panas di seluruh Amerika Syarikat dan di sekitarnya. Tambahan pula, 4 Julai juga diraikan dalam Google Doodle dimana cuti umum bagi AS disambut di setiap benua , Nota oleh James R. Heintze, Universiti Amerika yang merupakan pustakawan Emeritus dan penulis The Fourth of July Encyclopedia.

"Pada 1934 Richard Byrd berada di Antartika di kapal Little Amerika beliau," Heintze memberitahu Berita Nasional Geographic pada tahun 2009.  "Beliau dan orang-orangnya menghasilkan bunga api dalam ribut apabila suhu sebenarnya agak panas untuk mereka iaitu 33 darjah di bawah sifar [-34 darjah Celsius]," kata Heintze. Perayaan sebegitu sudah lama disambut pada 4 Julai oleh  Amerika Syarikat sendiri.

Dalam tahun 1778, sementara George Washington menyambut 4 Julai dengan tenteranya di Princeton, New Jersey, Benjamin Franklin berada di Paris, mengundi sebuah parti untuk rakyat Amerika dan golongan elit ekspatriat Perancis.

Itu hanya sebahagian daripada babak US-Franklin juga berharap untuk memujuk Perancis untuk menyokong perjuangan kemerdekaan Amerika Syarikat.

Bunga Api 4 Julai

Sesetengah tradisi  4 Julai kadangkala tidak diabadikan.

"Perarakan, ceramah, muzik, bacaan awam dalam Pengisytiharan Kemerdekaan. Semua yang telah bermula pada hari selepas pengisytiharan itu telah diterima pakai dan berterusan ke hari ini," kata Heintze.  Bunga api yang pertama telah dibenarkan oleh Kongres pada 4 Julai, 1777 merupakan warisan yang lain.

The American Pyrotechnics Association (APA) menganggarkan lebih 14,000 menyalakan bunga api di langit AS  setiap 4 Julai. Pengarah Eksekutif APA, Julie Heckman berkata pakar professional bunga api telah merancang untuk mengembangkan perniagaan bunga api nya dalam tempoh 11 bulan menjadi 1 bulan.



Bunga Api sangat Popular!

APA juga melaporkan bahawa bunga api lebih popular dari sebelumnya, dan bahawa bunga api belakang rumah dapat dijual lebih daripada dua kali ganda antara 2000 (102 million pounds/46 juta kilogram dijual setiap tahun) dan 2007 (238000000 pounds/108 juta kilogram)-mencapai pendapatan tahunan $ 930,000,000 pada tahun itu.

Amerika telah dirayakan setiap 4 Julai sejak itu, walaupun ia tidak mengisytiharkan cuti persekutuan sehingga tahun 1941.


Menangi iPad2, Canon & HTC Desire!! KLIK SINI
Tip SPM Tahun ini, KLIK SINI

Kongsi Tip PMR KLIK SINI
Undi Band Tempatan!! KLIK SINI

Share n Luv from Azu!

2 comments:

Unknown said...

malaysia ada jadi tuan rumah pertandingan bunga api antarabangsa.
tahun lepas tak silap

azu said...

yup. sangat cantik!!

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je