The best follower!

Tuesday, July 26, 2011

Pancuran Meteor Berganda yang Menakjubkan!

~Meteor dijumpai di puncak gunung Rainier, Washington pada 2010~


Salam dan hai readers,


Jom baca-baca, menarik untuk tatapan semua!


Kesesakan lalu lintas angkasa akan terjadi pada minggu ini iaitu melibatkan dua pancuran meteor yang menggabungkan tenaga untuk menyaksikan acara angkasa paling menarik tahun ini!

Salah satu acara pancuran bintang terbaik akan berlaku pada bulan Ogos tahun ini iaitu Pancuran Meteor Perseid iaitu sebagai acara tahunan. (Lihat gambar Perseids di atas.) Walau bagaimanapun, kemuncak tahun ini, pada 12 Ogos, pancuran tersebut akan berlaku serentak dengan bulan iaitu secara drastik semasa bulan penuh dan akan mengurangkan bilangan meteor yang dapat dilihat dengan mata kasar.

Namun pada masa yang sama acara utama mungkin akan disekat oleh pembutaan cahaya bulan, dimana menjanjikan acara pembukaan yang terbaik!

~Bulan Penuh di Vancouer Island, British Columbia~

Tahun ini akan terjadi acara dimana Pancuran Cahaya Delta Aquarid dijangka sampai ke kemuncaknya pada malam Jumaat, apabila sepupunya~macam orang pulak,he~ iaitu Pancuran Cahaya Perseid yang lebih produktif akan bersama-sama memulakan tanjakan. Bersama-sama pancuran akan menghasilkan mana-mana antara 15 dan 30 tahi bintang per jam di bawah langit, sangat jelas tetapi gelap.

"Walaupun bulan ditetapkan untuk menjadi tetamu yang tidak menyenangkan bagi puncak Perseid, skywatchers tidak senasib seperti Aquarids Delta yang boleh melakukan pancuran meteor yang terbaik pada tahun ini," kata Raminder Singh Samra, ahli astronomi di HR MacMillan Space Pusat di Vancouver, Kanada.  "Bulan baru pada waktu puncak Aquarids Delta sebenarnya boleh membenarkan untuk paparan yang lebih menakjubkan."

Meteor Nyata Dengan Pandangan Mata

Seperti kebanyakan pancuran meteor, Aquarids Delta dan Perseids kedua-duanya disebabkan oleh atmosfera yang menghempas ke awan pasir bersaiz butiran zarah yang menyusut oleh komet yang mengorbit Bumi. Setiap zarah memasuki atmosfera pada kelajuan melebihi 93.200 batu (150,000 km) sejam, hanya untuk membakar dalam kilat selaju cahaya.

Rata-rata, Perseids mula jatuh pada kadar kira-kira lima meteor sejam. Mereka akan kelihatan untuk beberapa minggu sebelum pertengahan bulan Ogos, apabila mereka puncak pada kadar setiap jam 60 hingga 120 meteor.

~shooting star semasa pancuran meteor Perseid~

Walaupun Aquarids Delta jauh lebih sederhana, aktiviti serentak semasa hari-hari terakhir pada bulan Julai dan awal bulan Ogos akan menghasilkan peluang terbaik untuk pemerhati meteor untuk melihat banyak tahi bintang semasa pancuran berlangsung.

Kebanyakan orang di seluruh dunia boleh melihat pancuran, yang terbaik dilihat dengan mata kasar dalam kawasan luar bandar yang gelap, jauh dari lampu bandar. Sejak meteor akan dilihat di seluruh langit, kita boleh berbaring di atas selimut atau berbaring di rumput dan membolehkan mata anda melihat dengan jelas disesuaikan dengan kegelapan, Samra mengesyorkan.

"Aktiviti Pancuran Meteor sentiasa bertambah apabila malam bergerak ke arah subuh. Jika anda adalah burung hantu malam, maka berjagalah untuk menangkap gambar acara yang lebih menakjubkan dan itu sangatlah berbaloi!."

Perseids Peak Masih Boleh Dilihat dengan Pandangan Mata Kasar

Tetapi semua tidak boleh hilang dengan Perseids dimana pemerhatian di langit menunjukkan beberapa hari sebelum 12 Ogos iaitu waktu puncak masih perlu bekerja dengan gigih, kata ahli astronomi Géza Gyuk Plaentarium Adler di Chicago."Sebagai contoh, pada malam itu pagi kesembilan, kesepuluh, masih berbaki 2 jam selepas bulan telah ditetapkan [kira-kira 2 pagi waktu tempatan] dan sebelum awal  pagi bermula apabila ia yang cukup dekat ke puncak bahawa seseorang mungkin menjangkakan 15 satu jam. "

Begitu juga, puncak 2011 Perseids masih sesuai untuk pandangan mata beberapa astronomi. "Mereka juga dikenali kerana kadang-kadang bola api bagus dengan tahan lama serta 'jejak asap'," kata Gyuk. "Jika kita dapat lebih daripada biasa, pasti cahaya bulan pun tidak akan merosakkan keseronokan acara tersebut."

Share n Luv from Azu!

Sumber:

Andrew Fazekas
untuk National Geographic News

No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je