The best follower!

Tuesday, July 12, 2011

Jerebu Melanda Seluruh Lembah Klang

Salam dan hai readers,

Patutlah kelam je awan. Nampaknya macam mendung, tapi tak ada pulak tanda nak hujan. Kalau Azu yang bermata dua ni pun rasa pandangan yang kabur apatah lagi orang yang bermata empat~yang bercermin mata atau contact lense la..he..Jelebu telah melanda hampir seluruh Lembah Klang, tidak terkecuali negeri-negeri lain.



Kebanyakan berita terkini melaporkan aras pandangan di sepanjang lebuh raya di Lembah Klang dan Lebuhraya Utara Selatan ke arah utara telah berkurangan disebabkan jerebu. Seorang jurucakap dari Pusat Pemantauan Trafik PLUS berkata pemilik kenderaan perlu lebih berhati-hati apabila memandu di sepanjang Lebuhraya Persekutuan kerana keadaan berjerebu.

Di sepanjang Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), keadaan jelebu tersebut telah mengurangkan jarak penglihatan yang direkodkan di antara Damansara dan Subang. Jurucakap itu berkata penglihatan di laluan utara NSE, terutama menuju ke arah Gurun, Kedah telah berkurang dan kelihatan kabur.

"Jika ia menjadi lebih teruk, kita akan memberi amaran kepada pengguna jalan raya melalui Twitter atau papan mesej elektronik sepanjang lebuh raya," kata jurucakap itu. Udara menjadi lebih teruk pada pagi Selasa dengan lebih 82% daripada kawasan-kawasan yang dikategorikan sebagai mempunyai kualiti udara sederhana pada jam 7 pagi.

Salah satu kawasan yang terlibat ialah Bukit Rambai di Melaka yang mempunyai Indeks Pencemaran Udara (API) bacaan 93 (83 pada hari Isnin).

(Bacaan API 51-100 dianggap sederhana dan 101 hingga 200 yang tidak sihat.)

Kebanyakan kawasan-kawasan yang berjerebu pada hari Isnin API nya lebih tinggi pada hari Selasa.
Sebahagian daripada kawasan-kawasan yang mempunyai bacaan API antara 51 dan 100 (kualiti udara sederhana) adalah seperti berikut:

Melaka bandar 77, Penilaian 77, Port Dickson 82, Seremban 66, Balok Baru (Kuantan), 63, Jerantut 67, Seri Manjung 75, Tanjung Malim 83, Banting, 81, Kuala Selangor 82, Pelabuhan Klang 79, Petaling Jaya 76, Shah Alam 78 , Cheras 69, Putrajaya 65 dan Batu Muda 78.

~Lor kampung Azu pun ada dalam list?? Pesanan khas buat mak, abah, kakak dan abang tersayang, hati-hati ye. Ambil langkah berjaga-jaga sekiranya terdapat simptom-simptom batuk yang teruk dan berterusan ya, tapi kat kampung tak jam, harap jangan ekori kereta terlalu rapat dan terlalu laju, takut eksiden pulak.~

Menurut Jabatan Alam Sekitar, 42 kawasan dalam pelbagai kualiti udara sederhana (82%) manakala sembilan dalam lingkungan penglihatan yang baik (17%). 

Share n Luv from Azu!

No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je