The best follower!

Friday, May 6, 2011

PC/Nbook Lembap dan Lambat?


Salam dan hai readers,


Bila terkenang balik Notebook Acer Azu yang berusia 7 tahun yang lepas, Azu tersenyum lebar..hehe..mana taknye..Azu masih pakai dan guna Nbook (lepas repair black screen dia tu) tu untuk blog n surfing te whole world!

Tapi, nak buka blog kwn2 Azu, tetambah yg penuh ngn isi, lip lap punye..nice blog tu J nk tunggu dia buffer, buat Azu siap ngantuk dan tido depan Nb tu. Huh.mmg xleh jadi klo cm gini.Nak beli Nb baru, kene saving pulak.(budak maleh saving..Azu si degil!) Jadi, this is the best choice for me!

Mula2 ni idea dan respon pantas datang dr mr hubby. Pastu Azu survey2..jumpa lah satu artikel ni. Jom baca2!
 

Sebab Pertama:

Registery Errors

Bila kita delete item perisian yang kita donlod byk2 ke pc or nbook, arahan ini biasanya tetap ada dalam PC/nb anda. Setiap kali anda menjalankan komputer anda cuba untuk menjalankan panduan ini, tetapi, kerana program yang berkaitan tidak boleh dijumpai, hal itu menyebabkan 'registery error'. PC/nb anda melakukan keje lebih banyak dari yang seharusnya dan hasilnya PC/nb jadi lebih lambat.

Caranya, gunakan Perisian CCleaner. Tengok kt sini cara-cara nk pakai CCleaner.
 
2nd: Bleh gak try pakai Secure Uninstaller sini






Sebab Kedua:

Spyware dan virus

Spyware dan virus adalah software program yang dimuat di komputer anda tanpa pengetahuan atau izin. Mereka mempunyai pelbagai tujuan, termasuk:

i) Tukar enjin carian default di browser anda.

ii) Menjejak Web favourite anda dan tunjukkan iklan dan anda jadi sasaran.

iii) Menggunakan program e-mel anda untuk menghantar spam ke alamat e-mel lain.

iv) Mencuri maklumat peribadi anda.


Kebanyakan spyware dan virus terus ke komputer kita melalui gambar-gambar yang kita download dari internet atau sebagai lampiran e-mel. Mereka godam byk kuasa dari komputer anda dan, ini akan melambatkan komputer anda.



Senangnya,  jangan download program perisian bebas dari syarikat anda tidak kenal dan percaya, terutama screensaver, emoticon, dan sejenisnya. Selain itu, anda tidak boleh membuka lampiran apapun ke email kecuali anda 100 peratus yakin anda kenal dan percaya penghantar. Selain itu, pastikan anda mempunyai penghapusan perisian anti-virus/spyware baik berjalan pada bila-bila masa.



Selain daripada tu, anda boleh menggunakan perisian yg ada di pasaran untuk 'melajukan' PC/nb anda!Selamat Mencuba!sini

Bole folow cadangan di atas dan PC/nb anda sepatutnya lebih cepat dan selamat. Alhamdulillah, berkesan jugak kt nb Azu. sekarang kita ENJOY!!

Share n luv from Azu!



Pic: Google

2 comments:

Myalycia said...

salam... tq singgah n pollo alycia yer ;)

azu said...

alycia byk good info. suke baca..:)tq gak!

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je