The best follower!

Friday, May 6, 2011

Apa Kaitan Diet dan Tidur?



Salam dan hai readers, 


 Baru-baru ni ada kawan-kawan Azu mengadu susah nak tido..tak tahu kenapa. Mungkin fikir macam2, keje, duit, family...or LAPAR!~ nak makan pe ye tengah malam buta ni..hehe..tapi hati2 tau..banyak gak faktor2 kita susah nak tido.em..apa lagi, jom baca artikel yg Azu petik dari magazine feberet Azu!

1. Makan terlalu banyak atau terlalu sedikit boleh mengganggu tidur. Satu hidangan makanan ringan pada waktu tidur dapat mencepatkan tidur, tapi makanan terlalu banyak boleh menyebabkan ketidakselesaan pencernaan yang mengarah untuk terjaga. Nak seksi on diet? http://aefbe39e-ffzbz8hlm18uit5w1.hop.clickbank.net/

2. Alkohol adalah pedang bermata ganda. Sejumlah kecil alkohol boleh membantu anda tertidur. Tetapi sebagai tubuh metabolisme alkohol, tidur dapat menjadi berkecai. Alkohol membuat insomnia buruk dan mengganggu gerakan mata cepat (REM) tidur, saat tubuh dalam fasa restoratif nya. Hal ini juga boleh mengalami dehidrasi anda, meninggalkan anda lelah pada keesokan harinya. (Jauhi alkohol ye kawan2..sayang semua!)

3. Kafein boleh mengganggu tidur. Bagi sesetengah orang, makanan atau minuman dengan kafein di dalamnya boleh mengganggu tidur. Jika anda peka terhadap kafein, elakkan itu pada petang dan malam hari.

4. Kurangkan lemak. Jika anda menikmati makanan tinggi yang berlemak pada malam hari atau makan makanan yang menyebabkan anda pencernaan dan mulas, tidur anda boleh terganggu. Rahsia 10 hari diet berkesan! 


5. Jangan makan larut malam. Pesakit yang perut memulas, makan lewat harus dielakkan, makanan berat boleh menunda pengosongan perut. Berbaring dengan perut penuh mendorong asam dan jus perut mengalir sampai ke pangkal kerongkong, menyebabkan perut memulas yang mengganggu tidur. Terdapat cara nak elakkan heartburn http://14af0zdrpaf12m0hmmybp6cm9m.hop.clickbank.net/



6. Minum air hampir dengan waktu tidur boleh menyebabkan masalah. Elakkan minum air selepas makan malam untuk mengurangkan keperluan untuk ke bilik mandi di malam hari.

7. Susu dan madu menggalakkan tidur. Susu mengandungi triptofan, asam amino esensial yang merupakan agen tidur dalam diet. Triptofan meningkatkan jumlah serotonin, ubat penenang alami, di otak. Inilah sebabnya mengapa begitu banyak ubat tradisional termasuk susu hangat dengan sesenduk madu, gula sederhana. (Karbohidrat memudahkan kemasukan tryptophan ke otak.) Sebuah sandwic ayam Belanda adalah kombinasi makanan untuk tidur-asalnya dari tryptophan dan karbohidrat. Sebuah pisang dengan susu memberikan vitamin B6, yang membantu untuk menukar triptofan ke serotonin.

8. Herba yang bermanfaat. Banyak tumbuhan yang dikatakan berguna untuk menggalakkan tidur; salah satu yang paling popular dan boleh dipercayai seperti Valerian. Penggunaannya sebagai ubat penenang telah disokong oleh kajian menunjukkan bahawa bahan aktif dalam akar Valerian menekan sistem saraf pusat dan jaringan otot polos rileks. Valerian yang dikisar menjadi teh atau diambil sebagai kapsul dapat mengurangkan masa yang diperlukan untuk tertidur dan menghasilkan istirahat dalam. Ini tidak menyebabkan ketergantungan atau perasaan 'pusing'. Hal ini tidak dianjurkan untuk digunakan selama kehamilan atau menyusui, karena belum dikaji untuk keadaan ini. Penyelesaian lain disarankan untuk masalah tidur termasuk teh terbuat dari chamomile, hop, balm lemon dan peppermint, tetapi tidak ada banyak terbukti berkesan.

Harapan dan doa Azu selalu..Semoga kawan2 Azu senang tido dgn lena (cm Azu yg senang sangat lena..asal dpt bantal empuk..hehe), amalkan makanan dan gaya hidup sihat! 

Share n Luv from Azu!

Sumber:


No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je