The best follower!

Wednesday, May 18, 2011

Mengesan Benar atau Bohong melalui BAHASA TUBUH!



Salam dan hai readers..




Baru-baru ni Azu ngan hubby layan Astro History bertajuk “Body Language”. Kenin Hogan, Ahli Bahasa Tubuh menyatakan tahukah anda bahasa tubuh boleh memberi petunjuk adakah seseorang itu yang sebenarnya? Benar atau Salah?

Adakah anda ingin tahu apakah seseorang menyukai anda atau tidak, bahkan sebelum mereka mengucapkan sepatah kata pun?

Adakah anda ingin tahu fikiran dan perasaan seseorang dengan membaca bahasa tubuh mereka?

Jika anda menjawab "ya" untuk salah satu soalan di atas, maka ini boleh menjadi mesej yang paling penting yang pernah anda baca dalam hidup anda. Ini alasannya.

Ini bermakna anda boleh hampir tahu apakah mereka sedang jujur ​​atau berbohong ... jika mereka menyukai anda atau tidak ...
atau apa pun mereka mungkin berfikir atau perasan saat ini - hanya dengan mengamati tindakan mereka dan gerakan tubuh! Menakjubkan, bukan?



Tapi itu belum semua ...


Kerana komunikasi nonverbal adalah antara 60 hingga 75% dari kesan mesej, anda boleh menggunakan kekuatan bahasa tubuh menjadi sangat berjaya ... dalam kerjaya anda,, hubungan perniagaan, kehidupan cinta, dan hal lain yang melibatkan berinteraksi atau berkomunikasi dengan orang.

Dah mencuba?

Isyarat bahasa tubuh Anda juga boleh mempengaruhi apa yang orang lain mungkin berfikir atau merasa tentang anda. Jika tekniknya betul, anda akan disukai dan dipercayai. Tetapi jika sebaliknya, anda akan dibenci!

Contohnya, jika anda mempunyai kebiasaan menyentuh hidung anda, orang boleh melihat bahawa sebagai tanda penipuan. (huh..yaka..memang tak disangka!)



Tahukah anda?

Lelaki dan wanita berperilaku dan bertindak balas terhadap gerakan tubuh dengan cara yang berbeza. Jadi, adalah penting bagi anda untuk sesuai dengan bahasa tubuh anda bergantung pada jenis kelamin dari orang yang anda temui, atau anda boleh merosakkan hubungan atau perniagaan tanpa menyedarinya.

Langkah TAHU Bahasa Badan?

  • Beri Perhatian kepada sesiapa yang mendekati Anda 
       Semakin dekat dia pada anda, memang dia benar-benar ingin bercakap dan selesa dengan anda. Sekiranya anda menjauhi dirinya, tandanya anda tidak berminat untuk berbicara dengannya.

  • Perhatikan kedudukan Kepala
       Apabila seseorang merendahkan kepala di hadapan anda, tandanya dia menyembunyikan sesuatu dari anda. Mungkin juga dia menundukkan kepala sekiranya dipuji, dia adalah seorang low profile.

  • Perhatikan Matanya
       Dari pandangan mata, kita dapat lihat penipuan, ketelusan, ketakutan atau terganggu. Sekiranya sedang berbicara, tetapi matanya ke lain. Mungkin itu tandanya dia tidak memberi perhatian.

  • Perhatikan Gerak Tubuhnya
       Jika seseorang itu sering dilihat mengikut gerak tubuh anda, pasti anda merupakan seseorang yang menarik perhatiannya!

  • Perhatikan Tangannya
       Sekiranya tangan seseorang itu disilang, mungkin dia tidak berminat untuk pengaruh sosial atau seorang pendiam. Adakan tangannya diletak di belakang kepala? Mungkin dia adalah seorang yang terbuka untuk membincangkan sebarang isu. Tangannya di pinggang? Aha orang itu memang tengah marah dan menunggu seseorang!

  • Perhatikan Alis Matanya
       Sekiranya kening seseorang itu naik, tandakan dia mungkin tidak setuju dengan apa yang anda katakan. Jika mereka menatap ke ruang angkasa, mungkin mereka tengah memikirkan masa depan.

  • Perhatikan Kaki
       Sekiranya mereka sering menyentuh kaki mereka dengan kaki anda, mereka sedang menggoda anda!

Tips Penting!

  • Sangat mudah untuk mencari orang yang dipercayai, mereka akan melakukan kontek mata yang lama dan mempunyai postur yang stabil.
  • Jika seseorang bercakap dengan cepat dan bergumam atau tidak jelas tentang apa yang diperkatakan, maka mereka adalah berbohong (berusaha untuk melewatkan waktu) atau tidak mengatakan kebenaran.
  • Lihat pada wajah, tanpa sedar dan spontan kadang-kadang cepat berkerut ketika sesuatu menganggu, mengghairahkan atau menghiburkan mereka.
  • Perlu diingat bahawa setiap orang mempunyai bahasa tubuh yang unik yang disebut perilaku awal.
  • Memberi perhatian khusus terhadap perubahan bahasa tubuh daripada bahasa tubuh itu sendiri.
  • Jika seseorang mengadap ke langit, mereka biasanya berfikir mengenai anda..(opps, yaka?)
  • Seseorang yang menyentuh wajah mereka dan bermain dengan rambut mereka adalah seorang penggoda!
  • Apabila seseorang itu, menutup matanya lebih lama dari masa berkelip biasanya dia tengah stress atau berputus asa!.


KESAN TAHU Bahasa Tubuh?
  • Menjimatkan banyak masa dengan hanya berurusan dengan orang yang anda suka atau kepercayaan. Dengan membaca bahasa tubuh, anda akan mengetahui suasana atau keperibadian seseorang ... sebelum mereka bahkan mengatakan apa-apa! 
  • Menjadi pengesan penipuan manusia. Hampir semua orang mengatakan terletak pada satu titik atau lain, jadi penting bagi anda untuk mengesan penipuan.
  • Cari dan tarik seseorang yang mempunyai kualiti yang anda suka. Tahu dahulu punca anda tertarik pada si dia atau menyukai anda, dan kemudian menggunakan bahasa tubuh yang tepat dan teknik daya tarikan untuk mengesankan dan memikat hati mereka! 

  • Tingkatkan kerjaya anda dan hubungan. Sekarang anda boleh membuatkan bos anda, co-pekerja, dan bahkan orang asing seperti anda melalui gerakan tubuh halus. Anda akan terkejut melihat betapa mudahnya untuk mendapatkan menaikkan atau promosi jika anda tahu seni membaca dan menggunakan bahasa tubuh. (azu memang tak pandai, tp kita boleh try kan?)

  • Gandakan jualan anda dan menjual kepada prospek yang memiliki peluang yang tertinggi membeli dari anda. Mengesan terlebih dahulu jika anda boleh berunding harga yang lebih baik pada sebuah kesepakatan, dan meningkatkan peluang anda untuk memenangi perundingan. 

  • Meningkatkan rasa percaya diri anda dan mengendalikan situasi apa pun setiap kali anda berinteraksi dengan orang. Sambung dengan orang asing dan membuat orang untuk bekerja sama dengan anda ... dalam masa datar! 

  • Membuat kesan pertama yang mempesona, dan langsung mendapatkan suka atau dipercayai pada pertemuan pertama anda. 
  • Jadi seorang ‘komunikator master’. Sebahagian besar masa, kata-kata tidak cukup. komunikasi anda akan jauh lebih berkesan dan difahami jika anda menyertainya dengan bahasa tubuh yang tepat.


Alangkah hebatlah kita sekiranya dapat mengesan maksud sebenar atau sebarang penipuan dari bahasa tubuh orang yang kita kenali, lagi hebat kalau kita dapat mengesan maksud tersirat gaya pemimpin kita berucap, berjalan dan tersenyum! Hah, apa lagi..jom kita cuba!

Share n Luv from Azu!

Sumber:


No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je