The best follower!

Tuesday, May 24, 2011

Bahaya Beg Plastik pada Anak-anak!

Apakah Plastik?

Plastik adalah keajaiban. Seperti kaca, plastik tahan air, lutsinar dan kedap udara, tetapi plastik adalah fleksibel dan lebih ringan dari kaca.


Apa keburukan Plastik?

Malangnya, plastik berpotensi mendatangkan bahaya buat bayi dan kanak-kanak terutamanya asfiksia (mati lemas). Anak-anak harus ditegah agar tidak bermain-main dengan memasukkan plastik ke dalam kepala mereka. Terdapat kes di Amerika Syarikat dimana setiap tahun sekitar 25 orang anak (sebahagian besarnya bawah 1 tahun) meninggal dunia akibat mati lemas yang disebabkan plastik.


11 Fakta Penting Tentang Beg Plastik
  • Kira-kira 380 bilion beg plastik digunakan di Amerika Syarikat setiap tahun. Itu lebih dari 1,200 beg pada penduduk AS, pada tahun.
  • Kira-kira100 bilion dari 380 bilion adalah beg plastik utk shopping.
  • Dijangka 12 juta barel minyak diperlukan untuk membuat beg plastik yang banyak.
  • Hanya 1 hingga 2% daripada beg plastik di Amerika Syarikat akhirnya dapat dikitar semula.
  • Ribuan haiwan laut dan lebih dari 1 juta burung mati setiap tahun akibat pencemaran plastik.
  • United Nations Environment Programme menganggarkan bahawa ada 46,000 keping sampah plastik terapung di setiap batu persegi laut.
  • Karung plastik sering keliru tertelan oleh haiwan, penyumbatan usus mereka yang menyebabkan kematian oleh kelaparan. Manakala binatang lain atau burung terjerat dalam beg plastik dan tenggelam atau tidak boleh terbang sebagai akibatnya.
  • Bahkan ketika mereka foto-mendegradasi di TPA, plastik beg sekali pakai tidak pernah hilang, dan zarah beracun boleh masuk ke rantai makanan ketika mereka dicerna oleh haiwan yang tidak curiga.
  • Pencinta Alam Sekitar (Greenpeace) mengatakan bahawa sekurang-kurangnya 267 spesis laut yang diketahui telah menderita akibat terjerat atau menelan sampah laut. Hampir 90% dari sampah laut adalah plastik.
  • Amerika menggunakan beg kertas lebih dari 10 bilion pada tahun. Sekitar 14 juta pokok ditebang setiap tahun untuk pengeluaran beg kertas.
Langkah-langkah Mengatasi Bahaya plastik pada anak-anak
  • Karung plastik cucian kering harus diambil dari pakaian dan terus dibuang. Ia tidak harus dibiarkan di tempat tidur, di lantai atau di kerusi di mana seorang anak dapat menjangkaunya. Ia juga tidak harus dibiarkan pada baju yang digantung di almari.
  • Beg sampah plastik sepatutnya disimpan di dalam peti tertutup. Pastikan plastik tersebut tidak dibiarkan merata-rata sekiranya tidak digunakan.
  • Beg sampah plastik diisi dengan pakaian akan membunuh anak-anak yang jatuh dari satu tempat atau berguling ke tempat lain semasa tidur.
  • Simpan plastik shopping anda dan beg plastik yang lain dari capaian kanak-kanak setiap masa. Jangan sesekali meninggalkan sebarang beg plastik di tempat tidur anak.
  • Jangan sarungkan bantal anak-anak dengan beg plastik.
Buat semua parents dan readers yang Azu sayang selalu..lindungilah dan sayangi si cilik kita. Harap info ni memberi peringatan pada Azu sendiri dan kawan-kawan lain.

Share n Luv from Azu~

Sumber:

4 comments:

nanonano said...

good info..
tp mika ske sgt main plastik,
buat tepuk2, mengekek2 gelak bunyi plastik tu, hehe

azu said...

aijaz pn suke main plastik..penin ummie dia..hehe..tp kita mesti ada bersama si kecik..pantau selalu!

Mama Kembar 3 said...

Mama mmg tak bagi anak anak main bag plastik, risau sgt takut suffocate. thanks for sharing :-)

azu said...

mama 3:betul.tmbh2 lagi anak mama kan 3org nk tgk serentak.elakkan beg plastik dr anak2 kita!

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je