The best follower!

Friday, April 29, 2011

Perkahwinan Diraja Britain William-Kate Middleton

Hari ini, 29 April 2011 akan berlangsung perkahwinan diraja terbesar yang akan diingati selamanya dan dinanti-nanti oleh setiap pelusok dunia selepas perkahwinan terulung ‘Wedding of The Century’ di antara Prince Charles dan Princes Diana pada 29 Julai 1981.




Perkara anda perlu tahu:


1. Putera William mengumumkan pertunangan dengan Kate Middleton pada bulan November setelah melamar secara diam-diam di dalam kabin di luar Bandar Kenya pada bulan Oktober.

2. Kate Middleton merupakan kekasih di kolej Putera William belajar.

3. Perkahwinan diantara Putera William dan Kate Middleton yang akan berlangsung di di hadapan 2,000 tetamu di Westminster Abbey, di mana raja Inggeris yang dinobatkan, berkahwin, dan sering dikuburkan, bersama tokoh-tokoh besar dari sejarah Inggeris termasuk Charles Darwin, Charles Dickens, Isaac Newton dan George Frederic Handel.

4. Perkahwinan ini akan menggabungkan tradisi monarki kuno dengan modernitas untuk sekian kalinya.

5. Kate Middleton tidak akan berjanji untuk "mematuhi" William sebagai sebahagian daripada acara pernikahannya di hadapan kerabat diraja, ahli politik, kumpulan kerajaan, selebriti dan rakan-rakan sepertimana yang dilakukan oleh ibu Putera William, Puteri Diana semasa berkahwin dengan Putera Charles.

6. Putera William memilih Prince Harry sebagai pengapit diraja nya (best man)

7. Setelah upacara, pengantin baru akan diambil oleh kereta dari biara ke Istana Buckingham, bersorak oleh ribuan peminat. Kemudian pasangan akan ciuman di balkoni istana di depan orang ramai, sementara Royal Air Force jet akan  terbang di udara untuk menandakan perayaan.

Tetamu-tetamu Jemputan?

1. Para tetamu akan terdiri dari "Mr Bean" pelakon Rowan Atkinson, kawan peribadi Putera Charles, dan perenang Olimpik Ian Thorpe, seorang teman dari Putera William. Penyanyi Joss Stone akan berada di sana, seperti yang akan bekas Perdana Menteri Inggeris John Major.
2. Selebriti atau artis yang akan hadir diantaranya ialah Elton John dan David Bekham.

Isu- isu penting (^^)?

1. Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama juga tidak diundang. Keluarga kerajaan menjelaskan bahawa sebagai masalah protokol, presiden tidak dijemput. Duta Besar AS untuk London adalah pada senarai tetamu, seperti juga sebahagian besar ahli korps diplomatik London.

2. Terdapat pandangan dari ComRes untuk CNN saat pertunangan diumumkan pada bulan November mendapati bahawa lebih daripada setengah dari orang dewasa Inggeris berfikir William akan menjadi seorang raja yang lebih baik dari ayahnya Putera Charles, pewaris takhta; 58 peratus mengatakan Middleton akan membuat ratu lebih baik dari isteri kedua Charles, Camilla, Duchess of Cornwall.

3. Hujan dijangka akan mengurangkan kemungkinan pihak parti jalanan mengadakan protes serta ancaman oleh kelompok Islam radikal, anarkin dan anti-royalis di seluruh United Kingdom.

4. Sekitar 5,000 pegawai polis akan berada di jalan-jalan, termasuk 110 diatas kuda dan 35 anjing penghidu. Namun media di dunia turut dikerahkan iaitu sekurang-kurangnya 8,000 wartawan akan bekerja untuk acara tersebut.

Persiapan Perkahwinan terulung abad ini Putera William dan Kate Middleton

Di seberang pusat bandar London, persiapan berjalan dengan baik dengan bendera dan bendera di merah, putih dan biru bendera Inggeris "Union Jack" berkibar di seluruh bangunan dan kedai. adegan serupa sedang bergema di seluruh bandar, bandar dan desa di seluruh negara di mana sekitar 5,500 parti jalanan akan diadakan.

Media global terbesar, khususnya di Amerika Syarikat, dengan kamera dan wartawan bergabung dengan peminat kerajaan di luar biara serta dari kediaman Ratu Elizabeth Istana Buckingham di pusat bandar London.

Setiausaha Budaya Inggeris, Jeremy Hunt  telah menganggarkan bahawa perkahwinan diraja ini boleh menarik penonton TV global sekitar dua bilion orang seluruh dunia.

"Amerika dan dunia benar-benar bersemangat menghasilkan berita bagus," kata Linda Bell Blue, penerbit eksekutif program berita hiburan Amerika Entertainment Tonight, yang sedang menuju bersama sebuah pasukan yang terdiri daripada 70 kakitangan untuk perkahwinan.

VisitBritain, badan pelancongan kebangsaan, adalah meramalkan 600.000 pelancong tambahan di ibukota pada hari, yang berarti akan berjumlah sekitar 1,1 juta pengunjung dengan 40 peratus daripada mereka berasal dari luar negeri.

Mereka diundang ke pesta pernikahan juga termasuk rakan serta pegawai asing. Keputusan untuk menjemput duta besar Syria telah menyebabkan beberapa kritikan di media diberikan tindakan keras berdarah terhadap protes pro-demokrasi di negaranya.

Isu sebelumnya melibatkan Inggeris menyatakan akan bekerjasama dengan negara-negara lain untuk menggalakkan hukuman terhadap kepimpinan Syria jika terus menggunakan kekerasan untuk membendung protes.

"Negara-negara yang mempunyai hubungan diplomatik biasa dan semua duta besar di London adalah dijemput untuk perkahwinan, walaupun kita mempunyai perbezaan pendapat yang kuat dengan banyak daripada mereka ini tetap berlaku," kata sumber Pejabat Luar Negeri.

(Laporan Tambahan oleh Avril Ormsby, editing oleh Peter Millership)

Azu takkan lepaskan peluang tengok LIVE perkahwinan bersejarah ni..hehe.

Share n luv from Azu!

Sumber: 




No comments:

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je