The best follower!

Thursday, November 24, 2011

Gambar Rekacipta Inovasi yang Menakjubkan!


Salam dan hai readers,

~mungkin kita boleh pergi kerja menaiki jet pack satu hari nanti?~

Lama dah tak update perkembangan dunia yang serba-serbi menakjubkan ye. Azu baca artikel terbaru dari Nasional Geography tentang pengangkutan udara yang canggih iaitu Jet Pack. Ha, mana tau kan satu hari nanti di masa depan kita dapat pergi kerja melalui udara je. Selain itu, ada juga gambar kenderaan darat moden dan monorail untuk tatapan semua. Harapnya bila penggunaannya dah meluas nanti taklah sesak macam di jalanraya kan..He~

~Kenderaan bergerak sendiri tanpa pemanduan manual~

~naik monorail sorang-sorang je, best kan~

Idea dan kelebihannya yang hebat:

a. Mempunyai cengkaman imaginasi popular di era moden dan kukuh sebagai pek jet peribadi. 

b. Graviti penghabisan dengan mesin untuk mencabar lawan telah muncul dalam buku-buku komik, novel fiksyen sains, filem-filem Hollywood, dan menunjukkan sisi sarkas sejak berdekad-dekad lamanya.

Walaupun orang tidak terbang di sekeliling pada masa ini seperti yang pernah diterbangkan dengan penggunaan beg galas roket oleh Sean Connery, James Bond (Thunderball, 1965), ciptaan fiksyen, pad lakaran dan pameran mempunyai hubungan yang mengejutkan kepada sistem pengangkutan dunia sebenar.

Leonardo da Vinci dengan bahagian enjin yang berputar, bahan-bahan ringan Buckminster Fuller, reka bentuk yang teguh untuk strategi tentera: Idea seperti ini membantu untuk memberi inspirasi kepada pengangkutan udara, darat dan kenderaan laut pada hari ini. Malah penerbangan mewah seperti "Knight Bus" dalam filem Harry Potter mempunyai analog dalam usaha-usaha di bawah agar lebih sepadan antara transit besar-besaran kepada permintaan pelanggan. Great Energy Challenge dari National Geographic bersama-sama melihat beberapa ciptaan yang menakjubkan ini yang dapat menunjukkan jalan untuk masa depan yang lebih bijak dalam pengangkutan, dan ada juga keseronokan yang jelas nyata.

Hanya lebih 50 tahun yang lalu, juruterbang perintis jet pack yang bernama Harold "Hal" Grahammaneuvered membawa "Tali pinggang roket" seberat 140-paun dari Bell Aerosystems dan panjangnya 112 kaki (34 meter). Graham terbang "pada ketinggian yang terbaik diukur dalam inci," Jurutera Bell roket iaitu Robert D. Roach kemudiannya mula menulis. Tetapi pada pagi April yang sejuk itu bertempat di Lapangan Terbang Niagara Falls, Graham telah menyiapkan laporan dimana "manusia yang mula-mula mengawal, penerbangan individu bebas dengan tali pinggang roket”.


Mimpi itu masih hidup hingga ke hari ini. Gambar ini menunjukkan pilot yang diikat ke dalam jet pack dari ‘Jetpack International’, Denver, Colorado. Syarikat itu membuat tiga model jet pack, setiap satu seberat 180 paun. Salah satu model, dijual hanya kepada juruterbang yang dilatih khas, boleh terbang untuk sembilan minit anggaran atau 11 batu (18 kilometer), sehingga 250 kaki (76 meter) di udara.

Dua model-model lain, yang dibina sebagai demo sahaja, yang bergerak dalam hidrogen peroksida. Antiseptik yang ringan dan peluntur rambut boleh digunakan sebagai bahan untuk mendorong roket dalam bentuk yang pekat. (Ia tidak membakar tetapi mengeluarkan banyak tenaga apabila ia terurai dalam kehadiran pemangkin). Tetapi sebagai tenaga alternatif, hidrogen peroksida mempunyai kelemahan, termasuk jumlah tenaga yang diperlukan untuk menghasilkannya. Dan ia tidak diharapkan untuk pergi jauh dalam satu pek jet demo dan masa penerbangan maksimum adalah kurang daripada satu minit.

Sempat ke kita merasa semua kecanggihan ini ye..harap-haraplah! 

Share n Luv From Azu!

Sumber: Josie Garthwaite

Image: Jetpack International
National Geographic

10 comments:

maszmadi said...

iskisk, memacam zaman moden nieh, tapi yang lama jgn dilupakan sudah... kan

Miss Purple Ungu said...

bestnya klu dpt naik monorel sorg2 tu hehehe :)

Ban said...

basikal terbang xde k???

azu said...

maszmadi: yg lama jd antik..he
miss purple: nmpk best..tapi takut kan!
twisties: tu kene pg era harry potter..cm penyapu terbang..haha

lizz said...

mau gayat naik monarail tu...cam duk lam tin jer...hehe

kak tie said...

wow!!

Zie Madini said...

mmg sgt kreatif gambar tu kan. tu kalau lah bbtul dorg bina. mmg pergh!

KaK LimAh Si SupiR said...

cayalahhhhh..

Azlan Strider said...

hehehe..kenderaan tanpa pemandu tu memang stylo tapi susah nak laksanakan melainkan ade track sendiri..20tahun lagi pun saya tak rasa teknologi tu practical...hehe

Regards,
-Strider

azu said...

liz, cik tie, redblood, kak limah: mmg wow n amazing kan.hrp biar seindah rupanya..hehe
azlan: 20 thn lg xpraktikal?hehe tp azu xrasa mustahil..myb bukan kt msia, tp neg lain kot.each minutes to changes the world!

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je