The best follower!

Tuesday, October 11, 2011

Taktik Terbaru Si Penipu- RM200K dalam akaun bank anda!

Salam dan hai readers,

Cerita untuk dikongsi bersama untuk pembaca semua..


Seperti yang kita sedia maklum, sebarang cek yang dimasukkan ke dalam akaun anda memerlukan beberapa hari untuk diproses. Walaupun amaun tertentu muncul dalam akaun anda, ia sebenarnya masih belum selesai urus niaga, orang yang mengeluarkan cek boleh membatalkan cek pada bila-bila masa! 

Beberapa hari lalu, salah seorang rakan saya menerima sms dengan mesej: "Anda telah memenangi 1 hadiah istimewa dengan hadiah wang tunai RM200, 000!" SMS dapat dari satu nombor namun kawan saya mengabaikannya kerana terlalu banyak penipuan palsu menggunakan taktik yang serupa. Selepas seketika telefon bimbitnya berbunyi, Miss Fang bertanya: "Encik telah anda menerima SMS yang memberitahu encik telah memenangi 1 hadiah?" Kawan saya menjawab: "Ya, saya dapat"

Miss Fang: "Sila beritahu kami nombor akaun bank encik supaya kami boleh mendepositkan wang ke dalam akaun encik." Kawan saya berfikir, mengapa tidak, mari kita lihat apa yang anda boleh lakukan. Kawan saya mempunyai rakan yang bekerja di bank itu. Oleh itu, dia memberi nombor akaun beliau. Sepuluh minit kemudian, telefon bimbit rakan saya berbunyi lagi. Miss Fang berkata: "Encik, kita telah mendepositkan wang hadiah anda ke dalam akaun anda, sila periksa dan mengesahkannya." Kawan saya segera memeriksa menggunakan telefon bimbitnya dan mendapati bahawa RM 200,000 adalah benar-benar telah didepositkan ke dalam akaun. Beliau sangat teruja,mudahnya hanya itu saja dan dia memperolehi RM 200,000 dan lebih kaya!



30 minit kemudian, Cik Fang memanggil lagi dan dia menangis: "Saya minta maaf tuan, saya telah membuat kesilapan, saya terlupa untuk memotong cukai dari jumlah wang tunai yang diberi, 20% daripada RM 200,000 bersamaan dengan RM40,000.  Sekarang syarikat itu mahu saya untuk membayar balik wang tersebut. Bolehkah encik kembalikan RM 40.000 cukai tersebut? Saya memohon encik membantu saya. "   

Kawan saya berfikir untuk seketika dan merasa kasihan kepada wanita tersebut. Memikirkan wang tersebut di dalam bank, beliau terus pergi ke bank. Tiba-tiba dia teringat kawan yang bekerja di bank itu dan memutuskan untuk meminta kawannya memeriksa dan mengesahkan terlebih dahulu. Semasa mendaftar, kawannya mendapati bahawa wang deposit tersebut menggunakan cek dari bank yang berbeza.

Walaupun cek telah didepositkan, jumlah sebenar wang tidak boleh dipindahkan ke dalam akaun pada hari yang sama. Jika pihak lain membuat keputusan untuk membatalkan cek, maka dia tidak akan mendapat RM 200,000.
Kawan saya terkejut. Beliau hampir kehilangan RM 40,000. Sebelum kawan saya meninggalkan rumah pada hari itu, cek sebenarnya telah dibatalkan. Jika bukan kerana kawannya, jika tidak kerana dia seorang profesional dalam kariernya, atau jika dia takut membiarkan orang lain tahu yang hadiah menarik ini adalah penipuan semata-mata, maka penipuan palsu ini pasti akan berjaya. 

Ini adalah kisah benar, sila berhati-hati. Penipuan lain pada masa depan pasti akan dirancang oleh golongan yang tidak bertanggungjawab. Jangan lupa untuk menghantar kepada rakan-rakan dan saudara-mara anda untuk memberi amaran kepada mereka daripada ditipu. Hati-hati ye.- Terima kasih

Share n Luv from Azu!

7 comments:

Unknown said...

jgn tertipu..siapa nak bg duit free ni??

jgn tamak ye.....beringat selalu

Myalycia said...

huhuhu... takutnya.. mcm2 kan taktik org skrg ni...

miezaniera said...

org tamak selalu rugi....beringatlah sentiasa..;)

shazlynn fazlynn said...

eheheh sepuluh tahun lalu saya juga pernag dapat msg sebegitu dan kes yang sama berlaku. waktu itu saya masih muda dalam 20 thn..nasib baik saya ada membaca artiket tentang kes itu. Dan saya abaikan saja permintaan untuk mendapatkan no akaun saya. ;)

azu said...

azam:betul2,nk byk duit..usaha pn kene lebih..xla sng dpt cmtu ja kan..
Alycia: hrp kita sume xtertipu kan..
shazlynn: u r so lucky dpt news ni awl dr kami..msti sntiasa berwaspada.org sggup buat ape sj utk menipu kan;(

KaK LimAh Si SupiR said...

huiiii..40k tuuuuu..byk wooooo..kalo x, hbs laaaa :P

Ir. Jamal said...

Orang yang selalu kena tipu ialah orang yang nak kaya cepat, mudah dikaburikan dengan wang ringgit.

Ingat senang ke nak dapat duit..

Sekarang nie boleh kata tiap2 hari Jamal dapat email ckp menang itu la, menang ini la. Bila dapat je terus delete email tue, tak baca pun..

:-)

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je