The best follower!

Tuesday, October 25, 2011

FACEBOOK memberi KESAN kepada otak kita?


Salam dan hai readers,


Penemuan kajian Facebook memberi impak kepada otak manusia? Jom kita baca selanjutnya..

LONDON: Saintis telah menjumpai kaitan secara langsung antara jumlah bilangan "kawan-kawan" seseorang dalam Facebook dan saiz kawasan otak yang tertentu, telah meningkatkan kemungkinan bahawa menggunakan rangkaian sosial dalam talian mungkin merubah otak kita.

Empat kawasan otak yang terlibat adalah diketahui memainkan peranan dalam ingatan, tindak balas emosi dan interaksi sosial.

Setakat ini, walau bagaimanapun, ia tidak mustahil untuk mengatakan sama ada yang mempunyai lebih ramai kawan-kawan dalam Facebook akan mengakibatkan bahagian-bahagian tertentu otak menjadi lebih besar atau sama ada sesetengah orang hanya manjadikannya mudah terpengaruh, atau "hardwired," untuk mempunyai lebih ramai rakan.



"Persoalan yang menarik sekarang ialah sama ada struktur ini berubah dari masa ke masa - ini akan membantu kita menjawab soalan sama ada Internet mampu merubah otak kita," kata
Ryota Kanai of University College London (UCL), salah satu daripada penyelidik yang terlibat dalam kajian ini.

Kanai dan rakan-rakan sekerja menggunakan
magnetic resonance imaging (MRI) untuk mengkaji otak 125 pelajar universiti, mereka semua adalah pengguna aktif laman sosial Facebook, dan membandingkan plaid penemuan mereka dengan kumpulan 40 pelajar yang lain.

Mereka menemui satu hubungan yang kuat antara jumlah bilangan rakan-rakan Facebook dan
"grey matter" di amygdala iaitu sekelompok saraf yang berbentuk kacang almond. Amigdala dipercayai merupakan bagian otak yang berperan dalam melakukan pengolahan dan ingatan terhadap reaksi emosi. "Grey matter" merupakan lapisan tisu otak di mana pemprosesan mental berlaku.

Ketebalan
"grey matter" dalam amygdala juga dikaitkan dengan jumlah rakan-rakan sebenar mereka di dunia nyata, tetapi saiz ketiga-tiga kawasan-kawasan lain muncul hanya apabila mereka dalam sambungan talian (online).

Secara puratanya, pelajar-pelajar tersebut mempunyai kira-kira 300 kawan-kawan Facebook dan mampu menghubungkan ke seluruh kawan-kawan lain sehingga 1,000 orang.

Dengan lebih daripada 800 juta pengguna aktif di seluruh dunia, Facebook telah menjadi komponen utama interaksi sosial, terutamanya di kalangan generasi muda.



"Rangkaian sosial online adalah berpengaruh luas, namun kita memahami tentang kesan Facebook ke atas otak kita adalah amat sedikit. Ini telah membawa kepada banyak spekulasi yang tidak menyokong Internet yang kadangkala memberi kesan negatif bagi kita," kata Geraint Rees daripada UCL.

"Ini menunjukkan bahawa kita boleh menggunakan beberapa alat-alat yang berkuasa dalam neurosains moden untuk menangani persoalan penting - iaitu, apakah kesan-kesan rangkaian sosial, dan rangkaian sosial dalam talian khususnya dalam otak seseorang.

Hasil kajian yang telah diterbitkan pada hari Rabu dalam Journal Proceedings of the Royal Society B. Heidi Johansen-Berg of the University of Oxford yang tidak terlibat dalam penyelidikan, berkata penemuan yang menarik tetapi tidak bermakna Facebook adalah jalan pintas untuk membuat orang lebih bijak.

"Jika anda mendapat diri anda 100 rakan baru dalam Facebook pada hari ini maka otak anda tidak akan lebih membesar pada esok hari," katanya.
 "Kajian itu tidak boleh memberitahu kita sama ada menggunakan Internet adalah baik atau buruk untuk otak kita." - Reuters

Kadangkala pelik, tapi menarik..harap pakar perubatan Malaysia mampu mengkaji kaitan otak manusia dengan perkembangan dunia semasa kita.

Share n Luv from Azu!

Sumber: The Star Online 25 Oct 2011, Wikipedia

3 comments:

Faaein Talip Roy said...

kita tengok kajian di Malaysia pulak.. nak tahu adakah lebih baik atau buruk.. tapi kalau duduk depan komputer aje.. boleh beku juga.. sebab tak bergerak ke tempat lain.. hehehe..

Tuan tanah said...

bukan facebook shj malah pc tu yang bikin masalah....:)

fiQRa said...

fb mmg byk kesan negatif dari positif.. ada cite pasal, budak sanggup curi lptop semata mata nak online fb~ huhh

Tabung2 nak travel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sampingan je